Auto moto
now browsing by category
Proč jsou emisní limity důležité
Každé auto produkuje emise. To je něco, co je každému jasné. Stejně tak však víme, že se Evropská Unie snaží jejich produkci snížit, a to dvěma způsoby. Tím prvním je podpora elektrických automobilů, které žádné neprodukují, a velmi emisních limitů. Ty stanovují, že na silnici nesmí auta, která jich produkují až příliš. Je však pravdou, že valná většina řidičů s ním nesouhlasí, neboť je značně omezuje. Neuvědomují si však, proč jsou právě emise takovým problémem.
V první řadě zde máme fakt, že přímo znečišťují ovzduší. Jsou totiž plné škodlivých látek, které nám mohou velmi zavařit. To je ostatně také důvod, proč mnohá města, zvláště ta historická zavedla zákaz vjezdu většiny osobních automobilů do centra. Poškození budov či samotných lidí. Není náhodou, že v posledních desetiletích pozorujeme prudký vzestup právě respiračních a kardiovaskulárních onemocnění. Je tedy jasné, že je potřeba tento problém řešit.
Z tohoto důvodu byly také vymyšleny právě emisní limity, které mají tento problém alespoň částečně řešit. Základní nápad je dobrý – pokud budou auta vypouštět méně emisí, bude i čistší ovzduší. To se však nepotvrdilo. Proč, když to podle všech předpokladů mělo fungovat?
Vypadá to, že na jeden faktor se zapomnělo, a to konkrétně ten, že aut je na našich silnicích čím dál víc. A zvýšený počet emisí, který tato „extra“ auta produkují, zkrátka není možné potlačit zpřísněním emisních norem. Zvláště když tyto jsou limitovány nejen možnostmi současné technologie, ale také jejím rozšířením mezi běžné občany. Například elektrické automobily jsou jistě jedním z řešení, avšak kolik jich po našich ulicích jezdí?
Z toho svého se dá usoudit, že v dohledné době se situace nijak nezlepší. To je samozřejmě špatné nejen pro celosvětové klima, ale i pro nás samotné. Proto bychom měli dělat vše, co je v našich silách, abychom zabránili dalšímu zhoršování.
Toužím po autě
V dneÅ¡nà dobÄ› automobil má téměř každý druhý ÄlovÄ›k. Tedy vlastnÄ› alespoň spÃÅ¡e tak devÄ›t z deseti, to každý druhý ÄlovÄ›k jsem se spletla, protože dneska už majà tÅ™eba i vÃce aut v jedné rodinÄ›. NapÅ™Ãklad můj bratr má tÅ™i automobily, zatÃmco já mám nula automobilů, nemám vůbec nic. Ani nevÃte, jak moc mÄ› to Å¡tve. Vždycky jsem chtÄ›la také rozvážet pizzu a nebo cokoliv. TÅ™eba rozvážet i obÄ›dy, protože vždycky mÄ› bavilo Å™Ãdit automobil, jenomže bohužel asi neumÃm Å™Ãdit. ŘidiÄské oprávnÄ›nà jsem neudÄ›lala ani na popáté, tak jsem si Å™ekla, že s tÃm skonÄÃm a že tÅ™eba zkusÃm za rok nebo za dva roky znovu dÄ›lat Å™idiÄské oprávnÄ›nÃ. AbsolutnÄ› na to nemám náladu a nervy. To bych takhle dlouho Äekala, jestli se mi podařà udÄ›lat Å™idiÄské oprávnÄ›nÃ. Naproti tomu moje sestra, tak ta udÄ›lala Å™idiÄské oprávnÄ›nà úplnÄ› napoprvé. Ani nevÃte, jak moc jsem jà závidÄ›la.
ZávidÄ›la jsem jÃ, že ona může už ihned od osmnáctého roku života Å™Ãdit automobil. MÄ› v té dobÄ› už bylo dvacet dva let a nemÄ›la jsem vůbec nic. PÅ™iznám se, že jsem se pÅ™ed svými přáteli docela stydÄ›la, protože stále jsem jim opakovala, že jsem chytrá a že tohle zvládnu a že se ani nemusÃm uÄit na žádné autoÅ¡kole na žádné zkouÅ¡ky. Nakonec to dopadlo tak, že jsem to vůbec neudÄ›lala. NeudÄ›lala jsem ani jÃzdy, ani techniku a ani testy.
Bylo mi opravdu trapnÄ›, ale co jsem mÄ›la dÄ›lat? Mohla jsem si za to také ÄásteÄnÄ› sama, že jsem asi machrovala, že tohle vÅ¡echno zvládnu, že jsem chytrá a že autoÅ¡kolu zvládnu. A že nic tam dÄ›lat nepotÅ™ebuji, že si nepotÅ™ebuji ani kupovat knihu autoÅ¡koly. Tohle byla opravdu veliká chyba, takže jsem si Å™ekla, že si poÅ™ÃdÃm tu nejnovÄ›jÅ¡Ã knihu autoÅ¡koly a radÄ›ji se budu uÄit dÅ™Ãve, protože za rok nebo maximálnÄ› za dva roky se chci znovu pustit do toho, jestli bych zvládla Å™idiÄské oprávnÄ›nÃ. Já Å™Ãdit docela umÃm, ale vždycky mi to vÄ›tÅ¡inou nÄ›kde chcÃpne, a to vÄ›tÅ¡inou když jedu do kopce.Â
Jsou sportovní auta vhodná do běžného provozu?
Je mnoho lidÃ, kterým se lÃbà ladné, Å¡tÃhlé linie sportovnÃch aut, o jejich sÃle a maximálnà rychlosti, které mohou dosáhnout, nemluvÄ›. A s jejich průmyslovou sériovou výrobou se také o nÄ›co snÞila jejich cena. SamozÅ™ejmÄ›, stále se jedná o drahá vozidla, avÅ¡ak cena se již snÞila natolik, že si je mohou dovolit i bohatÅ¡Ã běžnà lidé. A ti si Äasto tuto pÅ™Ãležitost nenechali ujÃt.
Â
Problém je v tom, že si Äasto pÅ™edstavujÃ, že s tÃmto autem budou jezdit po běžných ulicÃch, napÅ™Ãklad na nákupy Äi výlety. A ano, pÅ™edstava je to jistÄ› lákavá. AvÅ¡ak netrvá dlouho a ukáže se, že skuteÄnost až tak idylická nenÃ.
Â
Â
V prvnà řadÄ› je tu problém nÃzkého podvozku, který sportovnà auta majÃ. Z hlediska aerodynamiky a dosaženà nejvyÅ¡Å¡Ãho možné ho výkonu je to samozÅ™ejmÄ› ideálnà konstrukÄnà řeÅ¡enÃ. A pÅ™i jÃzdÄ› na okruhu nepÅ™edstavuje žádný problém. Běžné silnice vÅ¡ak nejsou ani zdaleka tak rovné a upravené, jako závodnà dráha.
Â
PotÞe nastávajà už jen se zpomalovacÃmi prahy, pÅ™es které majà tyto vozidla problém pÅ™ejet. A aÄkoliv jich ubylo, stále jich v nÄ›kterých mÄ›stech najdeme dost a dost. To znamená, že je nutné plánovat trasu tak, abychom se jim pokud možno vyhnuli, neboÅ¥ by se tak mohl velmi snadno odÅ™Ãt podvozek – a to je dost závažné poÅ¡kozenÃ.
Â
Â
Dále jsou tu také takzvané koÄiÄà hlavy, které najdeme pÅ™edevÅ¡Ãm v historických centrech mÄ›st. Ani ty nejsou pro běžný sportovnà vůz ideálnÃ, stejnÄ› jako napÅ™Ãklad dÃry na silnicÃch, se kterými se Äasto setkáváme. VÅ¡e dohromady znamená, že životnost naÅ¡eho auta bude mnohem nižšÃ.
Â
Také nesmÃme opominout, že na rozdÃl od závodnà dráhy se na běžných silnicÃch nemůžeme naplno rozjet. DÃky tomu budeme v podstatÄ› neustále „škrtit“ motor, což tento rozhodnÄ› neocenÃ, neboÅ¥ je projektován pro rychlou jÃzdu maximálnà možnou rychlostÃ.
Â
Ukazuje se tedy, že tento typ vozidel rozhodnÄ› nenà ideálnà pro běžného ÄlovÄ›ka, který s nim chce pouze klasicky jezdit. Bohužel, mnoho lidà si to neuvÄ›domuje.
Jsou dnes řidiči skutečně bezohlednější?
Pokud Äasto jezdÃte autem, jistÄ› i vy jste si již minimálnÄ› jednou Å™ekli, že ostatnà řidiÄi jsou ÄÃm dál horÅ¡Ã. PÅ™edevÅ¡Ãm je zde zvýšená agresivita pÅ™i jÃzdÄ› a mnohem menÅ¡Ã dodržovánà dopravnÃch pÅ™edpisů. A je pravdou, že v poslednÃch letech skuteÄnÄ› docházà k nárůstu agresivity mezi Å™idiÄi. Ta má vÅ¡ak hned nÄ›kolik pÅ™ÃÄin.
Â
Â
Jednou z nich je to, že dnes je jÃzda mnohem komplikovanÄ›jÅ¡Ã. Nejenže se stavà stále problematiÄtÄ›jÅ¡Ã a složitÄ›jÅ¡Ã kÅ™ižovatky, ale také je na silnicÃch stále vÃce aut, což znamená hustÅ¡Ã provoz. To vÅ¡e samozÅ™ejmÄ› pÅ™ispÃvá ke stresu Å™idiÄe. Nelze se tedy divit, že Äas od Äasu vybuchne a projevà se bezohlednou jÃzdou.
Â
Mezi nejÄastÄ›jÅ¡Ã prohÅ™eÅ¡ky vÅ¡ak patřà nejen bezhlavé pÅ™edjÞdÄ›nà i na mÃstech, kde je to zakázáno, ignorovánà pÅ™ednosti v jÃzdÄ›, ale také nepoužÃvánà blinkrů. PÅ™itom právÄ› ty jsou důležité, neboÅ¥ dávajà ostatnÃm, Å™idiÄům i chodcům, na vÄ›domÃ, zda budeme odboÄovat Äi nikoliv. To vÅ¡e pak působà dalÅ¡Ã zmatek, který k celkovému stresu jeÅ¡tÄ› pÅ™idává.
Â
Â
Je tedy jasné, že jet dnes autem, zvláštÄ› na delÅ¡Ã vzdálenost, rozhodnÄ› nenà nic snadného. Nelze poÄÃtat s poklidnou jÃzdou, bÄ›hem které se můžeme kochat krajinou. NamÃsto toho musÃme být neustále ve stÅ™ehu a snažit se v podstatÄ› vytuÅ¡it, co budou ostatnà řidiÄi dÄ›lat. To ovÅ¡em nenà nic pÅ™Ãjemného. KoneÄným výsledkem toho vÅ¡eho je stále stoupajÃcà poÄet dopravnÃch nehod.
Â
Co s tÃm můžeme udÄ›lat? My jako běžnà lidé toho moc nezmůžeme. Jediné, co je v naÅ¡ich silách, je dodržovánà dopravnÃch pÅ™edpisů, abychom Å¡li ostatnÃm Å™idiÄům pÅ™Ãkladem. Je vÅ¡ak jasné, že za souÄasné situace to pÅ™ÃliÅ¡ nezabere. Je tedy nutné, aby zakroÄily pÅ™ÃsluÅ¡né státnà orgány.
Â
A ty to skuteÄnÄ› udÄ›laly. Asi každý vÃ, že od zaÄátku letoÅ¡nÃho roku byla znaÄnÄ› zpÅ™ÃsnÄ›na pravidla silniÄnÃho provozu, Äi spÃÅ¡e postihy, které za jejich poruÅ¡enà hrozÃ. Spolu s tÃm byla posÃlena i hlÃdková Äinnost, která má nad jejich dodržovánÃm bdÃt. ProzatÃm byla vybrána na pokutách rekordnà Äástka a zabaven sluÅ¡ný poÄet Å™idiÄských průkazů. UvidÃme, zda se ostatnà pouÄÃ.